Verdens største elektriske bilferge i rutetrafikk på Oslofjorden
Bastø Electric i fast rute mellom Moss og Horten fra klokken 08:00 mandag 1.mars. Bastø Fosens nye elektriske bilferge, Bastø Electric, settes inn i ordinær rutetrafikk mellom Moss og Horten mandag 1. mars. I løpet av 2022 vil utslippene på Norges travleste fergesamband reduseres med 75 prosent – tilsvarende om lag 10.000 nye bensinbiler.
Bastø Electric er den første av til sammen tre batterielektriske ferger som skal betjene Norges mest trafikkerte fergestrekning. Fergene mellom Moss og Horten frakter hvert år 3,8 millioner passasjerer og 1,8 millioner kjøretøy, og fergen er den største i verden i sitt slag med helelektrisk drift.
- Det er viktig for oss å ta vårt samfunnsansvar på alvor og vi vil gjerne bidra med det vi kan for det grønne skiftet. Oppstarten av Bastø Electric er en milepæl, ikke bare for oss, men for utviklingen av utslippsfri fergeteknologi både i Norge og internasjonalt, sier administrerende direktør i Bastø Fosen, Øyvind Lund.
Norsk batteri- og ladeteknologi
Fergen er bygget i Tyrkia, og både batteri- og ladesystemer for hurtiglading er levert fra Siemens Energys batterifabrikk i Trondheim. Batteriene ombord har en kapasitet på 4.300 kWh, eller om lag like mye som batteriene til 107 Nissan Leaf-biler. Ladesystemet som pøser ut opp til 9.000kW gjør likevel at fergen lades lynraskt ved hvert anløp til kai.
- Elektrifisering av skipstrafikk er noe av de mest effektive tiltakene vi som samfunn kan gjøre for å bidra til å redusere utslipp av klimagasser. Norge er verdensledende i utviklingen av denne type teknologi og i løpet av året vil vi ha hele 70 elektriske ferger i Norge, sier administrerende direktør i Siemens Energy, Bjørn Einar Brath.
Sparer inn CO2-utslipp etter kort tid
Siemens Energy har gjort en såkalt livsløpsanalyse på tilsvarende elektriske ferger som viser at det ligger store besparelser i utslipp av CO2 ved å gå over til batteridrift.
- Studien viser at CO2regnskapet går i pluss sammenlignet med en tilsvarende dieselferge allerede etter sju måneders drift, inkludert utslipp forbundet med produksjon av både båt og batterier, sier Brath.
Et grønt skifte for det lokale næringslivet
Reisende fra begge sider av fjorden vil umiddelbart merke forskjellen fra de gamle fergene. Bastø Electric har langt mindre støy, og oppleves som mer behagelig sier Øyvind Lund. Fergestrekningen MossHorten er en livsnerve for både innbyggere og næringsliv Denne nye fergen er et enormt løft for oss, og bidrar også til et grønt skifte for hele regionen, sier Lund.
Fakta om MF Bastø Electric
Lengde: 139,2m
Bredde: 21m
Kapasitet: 200 biler eller 24 lastebiler
Passasjerer: 600
Batterikapasitet: 4.300 kWh
Avganger: 20-24 avganger mellom Moss-Horten daglig
Kontaktpersoner:
Bastø Fosen: Administrerende direktør Øyvind Lund, tlf. 952 27 888
Siemens Energy: Kommunikasjonsdirektør Stian Thorsrud, tlf. 993 00 003