Riksveien over Oslofjorden
- Reisen du gjerne tar på nytt
Nå er Bastø IV og Bastø VI ombygget til elektrisk drift hos Westcon Yards på Vestlandet. Det betyr at vi med Bastø IV, Bastø VI og Bastø Electric har tre batteridrevne ferger som trafikkerer Oslofjorden mellom Horten og Moss. Ladesystemet på kaien i Moss er på plass, så fergene lades opp på begge sider av fjorden. Dermed har vi redusert utslippet fra fergetrafikken vår med hele 75 prosent. Det tilsvarer utslippet fra omtrent 10 000 nye bensinbiler.
Dessverre har vi hatt noen stygge episoder hvor syklister har falt og slått seg stygt på rampen mellom båten og kaien. Det er nemlig svært lett for tynne sykkelhjul å sette seg fast der. Vi i Bastø Fosen setter sikkerheten høyt og gjør hva vi kan for å unngå skader. Derfor vil vi unngå å ha syklister der bilene er, og ønsker at du heller går sammen med fotgjengerne og leier sykkelen din, både når du skal om bord og i land.
Staten har i flere år jobbet med forenkling av særbestemmelser i Riksregulativ for ferjetakster og AutoPASS-regulativet for ferjetakster. Bakgrunnen for dette er å få best mulig flyt i automatisk billettering som er innført på de fleste riksvegferjesamband i Norge. Med virkning fra 01.03.2018 ble begge regulativene justert på flere punkter. Blant annet kom det endring på hvordan priser på elektriske og hydrogenkjøretøy fastsettes i forhold til øvrige takstgrupper. I tillegg konkluderte Samferdselsdepartementet med at særregelen med rabatt på NAV-kjøretøy på ferje er avviklet. NAV utsteder derfor ikke lenger legitimasjonsbevis for rabatt på ferjer.